Vind je het lastig om een ruimte in te richten welke precies verteld wat jij wil? Wil je dat bezoekers zich welkom en op het gemak voelen en dus ook graag terug komen? Gezellige decoratie neer zetten is het punt vaak niet. Maar om een visueel kloppend plaatje neer te zetten is toch net even anders. Het samen oplossen van 'de puzzel' en hier een goede balans in vinden vind ik de mooiste uitdaging.
DIE KANT MOEST HET WORDEN
Omdat ik uit een ondernemers familie kom ben ik op mijn 16de naar de MDS gegaan. Middenstandsdiploma halen: dan kon ik in ieder geval onze kaas- en delicatessenwinkel overnemen later. Ondanks dat ik het verder niet goed wist wat ik later wilde worden, was het een goede keuze! Op deze school kwam ik in contact met het vak etaleren. Ik stond meteen ‘AAN’. Die kant moest het worden. Wel in de retail, want dat is me met de paplepel in gegoten, maar dan op visueel vlak. Het bracht me een paar jaar later op het St-Lucas in Boxtel waar ik me helemaal mocht laten gaan, creatief gezien. De richting heette toen nog Reclame- en presentatietechnieken: etaleren, fotografie, ontwerpen en kunstgeschiedenis waren mijn favoriet. Een fantastische ervaring en heel veel nieuwe inzichten en kennis. En natuurlijk geweldige feestjes maar dat terzijde.
OMZET VERHOGEND
Met een mooie diploma van St-Lucas was ik al gauw aangenomen bij OPEN32 als reizend visual merchandiser. Een gaaf busje met Silver Creek erop en met een hoop decoratie achterin ging ik ‘mijn winkels’ bezoeken. Training geven over VM en vormgeven aan de etalages. Later kwam ik terecht bij V&D waar ik als Visual Presentator het land door ging. Bedrijfsleiders adviseren en afdelingen aanpakken volgens de VM-richtlijnen. Hier heb ik geleerd wat goede VM en de juiste presentatie voor verschil kan maken in omzet. Op maandag kregen we altijd de cijfers door en dan kon je meteen zien waar we geweest waren. De omzet liet altijd een piek zien. Beleving is moeilijk meetbaar maar als je het goed doet verdoend het zichzelf zeker terug!
VISUEEL VERLEIDEN
Bezoekers willen visueel verleidt worden. Als de goederen of ruimte goed gepresenteerd is komen mensen graag terug en dat is wat je wil. Dit geldt in mijn ogen voor alle ruimtes. Zelfs in een cafetaria of de wachtruimte bij de tandarts wil je beleving ervaren. Mijn opdrachten lijken soms wat divers maar het is altijd een verhaal, een concept. Klein of groot: het moet kloppen. En of nu een beursstand, etalage of een interieur voor een restaurant is, dat is om het even. Een goede inrichting zorgt dat de bezoeker zich prettig voelt en terug komt.
KRACHT / HET VERSCHIL MAKEN
Mijn kracht is om te werken met bestaande ruimte en materialen. Dit het ik wel geleerd bij alle Retail bedrijven waar ik heb gewerkt. Gegeven: dit zijn de producten/meubels, dit zijn de meters: maak er iets goeds van. Enorme budgetten waren er niet. Hoe kun je hier het beste uit halen met beperkte middelen. Het leeg kopen van een luxe woonwinkel kan iedereen. Dan is het sowieso een plaatje maar ik kan echt een verschil maken met de juiste kleuren, lijnen, vlakken, behangen en decoratie. Herbruikbare meubels of accessoires kunnen een verrassend effect geven en het is ook nog goed voor het milieu en je portemonnee. Het hoeft niet enorm duur te zijn om een nieuwe sfeer neer te zetten. En van een probleem en eye-catcher maken. Dat is de mijn ‘puzzel’: staat er een pilaar middenin de ruimte dan kunnen we die gebruiken om iets gaafs neer te zetten. Bekijk in mijn portfolio bijvoorbeeld Lunch café Vons en flexwerkplek De Zaak hoe ik dit heb opgelost.
RUIS
Je kent het wel, een bakje folders daar, een prulletje daar en voor je het weet ligt de hele toonbank vol en plakt er van alles op het raam. Alleen al door een ruimte te scannen en de ruis weg te nemen kun je al veel resultaat behalen. Als je hier dagelijks tussen staat zie je dat vaak niet meer. Bedrijfsblindheid overkomt de beste, dan kan een inzicht van buitenaf zeer waardevol zijn. Producten clusteren en alles wat niet nodig is, een andere plek geven. Kun je hier hulp bij gebruiken dan kom ik graag bij je langs. Zie Sunflower lunchcafe in mij portfolio voor een voorbeeld.
OP DE VLOER EN ACHTER DE SCHERMEN
In de functie Concept Developer kwam mijn kennis van alle productgroepen op de vloer goed van pas. Samen met het bouwbureau bedachten we nieuwe concepten voor bijvoorbeeld beenmode en reisbagage. Het was heel fijn om zoveel op de vloer gewerkt te hebben omdat je dan wist of die panty wel in die presentatiebak paste überhaupt. Concepten voorschrijven voor alle winkels met foto’s, schetsen en voorbeeldwanden. In die tijd heb ik heel veel geleerd over de programma’s Illustrator en Photoshop en deze eigen gemaakt. Hiermee maak ik de plannen visueel voor een klant zodat je weet welke kant we op gaan en een goed praatstuk hebben voor verdere stappen.
HANDS ON
Ik ben iemand die het beste gedijt bij de afwisseling tussen werkzaamheden. Enerzijds op kantoor de plannen bedenken, digitaal maken dmv schetsen, moodboards en sourcing en anderzijds het op de vloer staan. Dus ik draai mijn hand niet om voor het verven van een muurtje of het behangen van de wanden. Ik heb een echte hands-on mentaliteit en vind het gaaf om deel te nemen aan de uitvoering. Op die manier kan ik tevens het concept bewaken zoals we hebben afgesproken.

Wie ben ik?

Ik ben een echte Brabander, ben daar trots op en vind het fijn om lokaal te werken. Kijk graag een goede Netflix serie en kan mezelf hier volledig in verliezen. Vanaf de bank even iemand anders aan het werk zien is heerlijk! Ik kijk daarom ook graag naar Frank en Rogier van Paleis voor een prikkie of een trendy woonprogramma. Mijn rechter hersenhelft is veel meer ontwikkeld dan mijn linker. Ik heb dan ook als eerste mijn boekhouding uitbesteed zodra dat kon. Walhalla! Ik ben een sfeermaker, ben degene die de openhaard aan steekt en een enorme zoetekauw. Raar genoeg ben ik een kattenmens en niet gek op honden behalve op mijn eigen Toon natuurlijk!